När jag blir stor...

... så ska jag bli arkivarie*! Det ni! Eller, mer rätt uttryckt, om jag nån gång vill överge lärarkarriären så ska jag bli arkivarie. Nån (några?) termin/er med arkivkunskap så kan jag med all rätt grotta ner mig i nåt gammalt dammigt arkiv nånstans och bejaka min kufiskhet och nörden within. Har varit på studiebesök på två arkiv i Örebro de senaste dagarna och det slog an nånting hos mig, svårt att sätta fingret på vad men... jaja. Synd att man hoppade av Kulturvetarprogrammet kanske?

Tål att tänkas på iaf!

Arkivarien strukturerar informationen i arkiv som kan innehålla allt från skolbetyg till Karl XII:s barnteckningar och politikers krognotor. Arkivarien bevarar och vårdar arkiv och har såväl vetenskapliga som administrativa arbetsuppgifter. Arkivarier finns på många platser i samhället, på arkivinstitutioner, i kommuner och landsting, på myndigheter, museer och företag. Det finns även arkivarier som är egenföretagare. Arkivariens kompetens behövs inom alla sektorer i samhället och på såväl traditionella arkivinstitutioner som mindre traditionella arbetsplatser, exempelvis storföretag. Det finns cirka 950 arkivarier ute på arbetsmarknaden idag.

Info ovan från SACO:s hemsida.

Herregud vad mossig man är...

// A


Kommentarer

Tyck till!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0