Årskrönika 2008, del II

Andra delen, varsågod!

Juli
I juli drog sommarjobbet igång på allvar med en massa nätter och det var inte mig emot. Nattjobb passar mig och klirr i kassan passar ännu bättre! :) Förutom jobbande blev det grillning, fikning, firande av H som fyllde år och som grande finale avslutades juli med att vi drog ner till Herrgårdsparken och spanade in Diggiloo-turnén. Under juli jobbade H som en vettvilling ( var hemifrån mellan 5 och 21 varje dag under veckorna) och var inte alls nöjd med livet. Vilken tur att slutet av juli blev så bra med mindre jobb och, som jag nämnt ovan, Diggiloo. 30 juli drog H på välförtjänt rallyresa till Finland och jag blev gräsänka för några dagar.


17 juli blev vi utan vatten. Jordfel mellan brunn och hus. Men allt löste sig tack vare brunnsakrobaten Bosse (pappsen) och den mycket hjälpsamma kusinen P-E! Dock han vi bli halvt uppätna av knott innan allt var löst!


Hö bärgades (inte av oss dock...) på "vårt" flygfält.


25 juli gick sista rundan för H:s pappa, a.k.a. Postis. Styrde upp en liten flaggning vid vår brevlåda med skumpa o allt! 52 år i Postens tjänst!


Vi var på Diggiloo i Herrgårdsparken.


30 juli åkte Team Hazelhill och
Team Örebro till Lilla Hawaii och solade och badade. Gonzo fick agera fotomodell som vanligt.


Å Raggisen hon bara latade sig, som vanligt.

Augusti
Augusti bestod av både galej och jobb. 3 augusti firade jag och H 3 år tillsammans, fast vi befann oss i varsitt land. Jag här hemma och H i rallyskogarna i Finland. Andra helgen i augusti drog jag och fröken H till Lindesnäs för att bevista Lindesnäsnatta för typ sjuttielfte (eller nåt!) gången. Vi bodde i skuffen på Hazelhill-bussen och slogs med mygg. Nice! Helgen efter var det dags för minisemester tillsammans med L.E.W. och Mr.L i södra Sverige och Danmark och augusti avslutades med kräftskiva hos storasyster med make i deras jordkällare.


Jag och min vapendragare fröken H på Lindesnäsnatta.


Vi åkte på minisemester till Malmö och Köpenhamn med goda vänner.


Fick tag på ett mycket tjusigt gökur i Malmö...


... å det plockades kantareller!

September
September innebar skolstart, Engelska för lärare med didaktisk inriktning. Fortsatte även att jobba så smått mellan varven. 13 september ordnade vi kräftskiva i uthuset och det blev en mycket lyckad tillställning (om ni frågar mig i alla fall! :)). Hann fylla år i slutet av september också och sen var det dags för oktober...


Dukat för kräftskiva i uthuset. Under kvällen sjöngs "Balladen om Theobald Thor" inte bara en gång! :)


Var på familjeutflykt till Askersund och grillade korv och spanade på rally.


Tog en tur till Loka och skrotade runt och Gonzo fick agera fotomodell.


Å Gonzo snodde mina raggsockor!

Oktober
Det blev oktober och det känns ju inte som att det var så länge sen! H åkte återigen på rallyresa till Finland några dagar och jag blev gräsänka igen, inte mig emot, bara det inte blir för ofta. :) Den 6 oktober började jag på min VFU (verksamhetsförlagd utbildning) på Pihlskolan och oj vad kul och utvecklande det kom att bli. Kände äntligen att jag nog valt rätt att utbilda mig till lärare! Inte en dag för sent. =)  Praktiken tog i princip musten ur mig, inte van att hålla igång mer än heltid och dessutom försöka hinna med allt pluggande utöver praktiken samt mitt eget liv. Men det gick, hösten bara sprang iväg. Och mer än så hanns inte med i oktober. Jo, just det, var ju faktiskt till Karlstad och svängde mina lurviga tillsammans med L, T och A, mina gamla godingar från gymnasiet!


Jag och A på bussen på väg in till Blue Moon Bar i Karlstad.


Ett ständigt pluggande präglade oktober...


Den här bilden tog jag 31 oktober, första snön...


... och vedspisen kom väl till användning.

November
November fortsatte med praktik och plugg och säkert jävligt tråkigt väder (för det är det väl alltid i november?). Vi tände ljus på allhelgona, jag åkte till fröken H i Falun en välbehövlig sväng och i slutet av november (första advent t.o.m!) så drog vi till Gbg och bodde på skabbigt hotell och gick på en regnig Lisebergs julmarknad tillsammans med vännerna T och L. Men trots dåligt väder och dåligt hotell så var det trevligt att komma iväg hemifrån ett tag. Hann även träffa Fialainen och Toa-Tirr därnere och det är ju inte fy skam! :)


Lisebergs julmarknad, regn, regn och åter regn! Den enda snö vi såg...


... var den här, fusk! :)

December
December, ganska nyligen alltså. Var på föreläsning med Tina Thörner i Hällefors Folkets Hus den 2 december och fredagen efter var det dags för årets första julbord tillsammans med arbetskamraterna från Hemtjänsten på Hellefors Herrgård. Dagen efter var det dags för 25-årskalas hos Lullan i Fstad och vi skrek oss hesa när vi sjöng Singstar! Sen rullade det på med ytterligare två julbord, ett med Pihlskolan på Måltidens Hus i Graheidi och ett med H:s firma i Karlstad på Sandgrund där vi också bodde kvar över natten. Vecka 50 gjorde jag min nionde praktikvecka (ska tillbaka vecka 3 och göra min tionde och sista för den här gången) och spelade bl.a. volleyboll i lärarlaget i den årliga Luciabollen. Efter det blev det nån sväng in till Uni i Örebro innan juljobbandet drog igång och det är väl det jag sysselsatt mig med under senaste tiden, en jäkla massa jobbande. Hann dock klämma in lite julklappsshopping, firande av jul tillsammans med la familia här i Höjda och så en juldagsdans i Hällefors FHs. Nyårsafton spenderades i Grythyttan hos vänner under mycket lugna och trevliga former. Lite käk, lite snack, skål vid tolvslaget och sen spana fyrverkerier. Efter detta hemgång för att sova några timmar innan det var dags att jobba på Nyårsdagen.


Singstar hos Lullan på hennes 25-årskalas!


Luciafirande på Pihlskolan.


Luciabollen i full gång i Sporthallen. Gick väl sådär för lärarlaget... =)


Bakade smarriga lussekatter...


Det firades ju jul också med äkta gran å allt!


Hann med en liten grillning här i skogarna runt stugknuten. Mysigt!

Sädärja, das war alles. Har ju faktiskt hunnit med en hel del under året som gått trots att det inte känns så. Det blir lite mer påtagligt nu när man suttit och gått igenom gamla bilder och sin gamla kalender. Men nu är det nytt år och dags för nya vanor och nya tag!

Tack för mig hej!

// A

Kommentarer
Postat av: Lina & James

Ja, när man börjar gå igenom året som gått upptäcker man att det hände visst lite iaf. :)

2009-01-05 @ 15:51:52
URL: http://www.jaysblue.blogspot.com
Postat av: Sanna

Hej!

Vilken utförlig årskrönika du har skrivit :)

Din hund är så fin!! Och jag blir imponerad av ditt städade skrivbord.. så där fint har inte jag på mitt..

Kram på dig

2009-01-10 @ 22:33:12
Postat av: Anneliii

Jaha, det är det du pysslat med månaderna som gått=0)Behövs nu ingen "catch up"-tid nästa gång vi ses!:)Väl skrivet! Sköt om dig gummsan. Krambanan

2009-01-25 @ 15:15:42

Tyck till!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0